יום שבת, 6 ביוני 2009

יישום המשימה המתוקשבת

במהלך החודש האחרון התחלתי את יישום המשימה המתוקשבת "טיפול בפסולת" בכיתה.
בשלב ראשון העליתי את המשימה לאתר הבית-ספרי בסיוע המורה למחשבים כי אני לא יודעתי להעלות את האתר. במשימה יש ששה תתי נושאים לכל תת נושא פתחתי פורום ובכל פורום כתבתי שאלה לדיון. בפורום התלמידים יכולים לשאול שאלות להביע דעות ולהעיר הערות.
הקשיים שהו לי בשלב זה הם בעיקר טכניים :
העלאת המשימה לאתר הבית ספרי
פתיחת הפורומים לכל שלב במשימה

על מנת להתגבר על קשיים אלה נעזרתי במורה למחשבים.
תהליך ההוראה :
קבוצת הלימוד : תלמידי כיתות ו
תחום דעת : מדע וטכנולוגיה
שלבי ההוראה :
שיעור מספר 1- מטרת השיעור הצגת הבעיות הסביבתיות
נערך דיון פרונטאלי בכיתה מהן הבעיות הסביבתיות הידועות לכם ?
התשובות שהתקבלו :
זיהום אוויר – התלמידים נחשפו לבעיית הזיהום אוויר בעבר כאשר למדנו את הנושא ייצור החשמל בתחנות כוח. ואף עשו עבודות בנושא, כאשר הושם דגש על גורמי הזיהום ודרכים להקטנת הזיהום.
זיהום מים- גם לבעיה זו נחשפו התלמידים בעבר כאשר למדנו את נושא המים ונערך דיון על גורמי הזיהום ודרכים להקטנת הזיהום.
הצטברות פסולת – התלמידים ציינו את הצטברות הפסולת בדיון שאלתי : איזו פסולת מוצקה מצטברת :
התשובות שהתקבלו :
- בקבוקים
- שקיות ניילון
- סוללות
- אריזות של מוצרים
- שאריות מזון
- גרוטאות של מוצרי חשמל ומכוניות ועוד
לאחר מכן בקשתי מהתלמידים לערוך דיון בקבוצה ויציעו דרכים להתמודדות עם בעיית הפסולת המוצקה וכל קבוצה אמורה להציג את הדרכים שהיא מציעה, התשובות שהתקבלו היו בעיקר מיחזור ושימוש חוזר.
שיעור מספר 2 : טיפול בפסולת מוצקה
השיעור התקיים בחדר מחשבים – הצגתי את הבעיה של הצטברות הפסולת המוצקה ולאחר מכן אמרתי לתלמידים שאת הטיפול בפסולת המוצקה הם יחקרו באופן עצמאי בעזרת ההנחיות שמופיעות במשימה אותה הצגתי על המסך. בשלב זה עברנו על כל שלבי המשימה :
המבוא
המשימה
התהליך
מקורות המידע
הערכה
סיכום
הצגתי את הפורום ובו אמרתי לתלמידים שבפורום הם אמורים להתייחס לשאלות הדיון בכל שלב במשימה המתוקשבת וכן להעלות שאלות משלהם ולהתייחס לתשובות של חבריהם.
בשלב זה בקשתי מהתלמידים להתייחס למבוא בלבד.
שאלות הדיון במבוא :
· מהי הבעיה בטכסט?
· מהם הפתרונות לבעייה המוצגות בטכסט?
· הייתי רוצה לדעת
התשובות שהתקבלו לגבי השאלה מהי הבעיה בטכסט?
- הבעיה בטקסט היא שאנשים יותר ויותר קונים מוצרים וזורקים אותם ונהיה יותר פסולת
- אין איפו להשים את הפסולת ויש יותר מדי פסולת
- שאנשים קונים יותר ויותר מוצרים ונוצר פסולת רבה.
- הבעיה שיש בקטע היא - 2.בעיות הפסולת הגיעה לרמת משבר והסביבה על סף התמוטטות
- כמות הפסולת גדולה וגם כך האוכלאסיה

התשובות שהתקבלו לגבי הפתרונות:
- צריך לעשים את הפסולת בתוך הפח ואם לא מקבלים כנס
- לא לזרוק פסולת לריצפה .להשים פחים ליד מקומות שיש זבל
לישרוף את הפסולת כי אנחנו חייבים!!
לגבי הסעיף השלישי – מה הייתי רוצה לדעת
אף אחד מהתלמידים לא השיב תשובה רלוונטית .
- הוא מעורר בי : שאנשים שזורקים צריכים לזרוק פחות ולא ללכלך את הסביבה.
- השאלות המעוררות בי בטקסט הם:שאנשים קונים וקונים ונהיה הרבה פסולת וזה גורם לזיהום רב.


הערות לשלב זה :
- הייתה היענות של 11 תלמידים לשאלות 1, 2, לשאלה 3 הייתה היענות מעטה ואם הייתה היא לא הייתה רלוונטית לשאלה.
- תלמידים לא התייחסו לתשובות חבריהם ולא הגיבו אחד לשני
- תלמידים מסוימים העתיקו את אותם תשובות שחבריהם כתבו.
- תלמידים עבדו רק בשיעור ואף אחד מהם לא המשיך בבית.

שיעור מספר 3 : דיון במליאההסבר המושג " פיתוח בר קיימה "

בשיעור זה קראנו יחד את המבוא והתייחסנו למושג "פיתוח בר קיימה"
שפירושו :
פיתוח בר-קיימא הוא פיתוח העונה על צרכי הדור הנוכחי ללא פגיעה באפשרויות של הדורות הבאים לענות על צרכיהם.
בדיון נתנו דוגמאות של שימוש במשאבי טבע בהווה שהם צורכי הדור הנוכחי כגון :
מים
מתכות
צמחיה
סלעים
אויר
וכיצד נוכל להשתמש במשאבי הטבע מבלי לפגוע בהם כך שגם הדורות הבאים יוכלו ליהנות מהם.
שיעור מספר 4 – סיכום העבודה
הצגתי בפני התלמידים את הדרך בה עליהם לסכם את העבודה :
מה לכתוב בעבודה?
1. 1. שער: הצגת הנושא + שמות המגישים + תאריך ההגשה.
2. 2. מבוא:הגדירו מהי הבעיה של הפסולת המוצקה, תארו את המצב בישראל היום ומהם הנזקים הנגרמים כתוצאה מכך.
3. 3. גוף העבודה:
הציגו את הדרכים הקיימות לטיפול בפסולת מוצקה ורשמו איזו דרך בחרתם להציג בעבודתכם.
תארו כיצד מתבצע הטיפול בפסולת ע"פ הדרך שבחרתם.
פרטו מהו שכיחות השימוש בשיטה זו בישראל ובעולם.
הסבירו מהם היתרונות והחסרונות שבשיטה המתוארת על ידכם.
נקטו עמדה מנומקת האם אתם תומכים בשיטת טיפול זו, הסבירו מדוע ?
4. 4. סיכום:כתבו מה תרמה לכם העבודה?
5. 5. ביבליוגרפיה:
פרטו את רשימת מקורות העזר , כולל מקורות אינטרנטיים.
ודנו בכל סעיף וסעיף , על מנת שהתלמידים ידעו מה מצופה מהם.
שיעור מספר 5 : הערכת העבודה
כבר בשלב זה העדפתי שהתלמידים ידעו על-פי מה הם מוערכים על מנת שידעו על-מה לשים את הדגש בעבודתם.
הערכה , הצגתי בפני התלמידים את המחוון על-פיו הם יוערכו . המחוון מופיע במשימה עצמה. נערך דיון על כל סעיף במחוון.
המחוון מופיע בקישר זה :
http://www.tzafonet.org.il/kehil/pais/sviva/evaluation.htm

שיעור מספר שישי - בחירת המשימה
התלמידים הופנו לתהליך בו עליהם לבחור את השיטה לטיפול בפסולת אותה הם רוצים לחקור.מתוך השיטות הבאות
ולנמק את בחירתם.

- הפחתה במקור
- שריפת פסולת
- מיחזור
- שימוש חוזר
- הטמנה

הקשיים :
- אין לי שעה מוגדרת במערכת לקיום שיעור עם כל הכיתה בחדר המחשבים. כאשר חדר המחשבים פנוי ובמקביל יש לי שיעור במערכת אני מורידה את הכיתה לחדר מחשבים.
- תלמידים אינם מורגלים להגיב לאחרים.
- לא לכל התלמידים יש מחשב בבית.
- אני שוקלת לעבוד בקבוצות קטנות בשעות הפרטניות שבחלקן חדר המחשבים פנוי.


ולנמק את בחירתם

תגובה 1:

רפי דודזון אמר/ה...

אתי שלום

כדאי שתצרי איתי קשר בהקדם לצורך קביעת פגישה. אני חושב שפגישה כזו חשובה מאד לקידום התיעוד בבלוג והמשך העבודה הסמינריונית. אחד הדברים שמחייבים תשומת לב וביצוע בפועל זה ההתייחסות שלך לתגובות שלי. כתבתי לך תגובה לרשומה הקודמת שכתבת ולא ראיתי התייחסות לדברי. הדיאלוג דרך הבלוג חשוב לעבודתך ולכן יש להקפיד על קיומו.

ברשומה האחרונה שכתבת התייחסת בעיקר לפרטים של נושאי השיעור, דרך העברה של השיעור, התכנים של השיח בינך לבין התלמידים והבעיות, לא התייחסת לקשר בין התחושות והמחשבות שלך, לפני, במהלך ולאחרי השיעור, לתובנות ולהחלטות שקיבלת. האם היו נקודות מפנה במהלך הלמידה שהשפיעו על קבלת ההחלטות שלך? האם היו לך התלבטויות לגבי אופן ביצוע המשימה בכיתה? מה ההחלטות שקיבלת? האם קרו דברים שהפתיעו אותך(לטובה, לרעה)? מה זה עשה לתחושות שלך? מה זה עשה למחשבות שלך?

חשוב שתצייני זמנים מדוייקים.

לגבי השימוש בפורום לביצוע המשימה, האם תכננת אותו? למה ציפית מהפעילות בפורום? מה היו ההנחיות המדויקות שהתלמידים קיבלו? האם דיברת אם התלמידים בכיתה על מטרת העבודה בפורום? על הציפיות שלך מהם? האם את רוצה לבדוק דרך חדשה לעיצוב הלמידה בפורומים? אם כן, מהי? אולי תבני לעצמך מחוון הערכה עצמית שלך כמורה. במחוון תוכלי לבדוק האם השגת את מטרותיך, איך את רואה את דרך ההוראה שנקטת בה, מה היה מוצלח ומה היה פחות מוצלח בתהליך ההוראה שלך ועוד.


שוב, נראה לי שפגישה פנים אל פנים ביננו תאפשר התקדמות נוספת בעבודתך.

רפי