לרפי שלום , עברתי על התגובה שלך לגבי הרשומה מתאריך יום ראשון 31 מאי 2009
דו"ח התקדמות בסימנריון.
לחלק מההערות שלך התייחסתי ברשומה הקודמת כמו :
- דיאלוג עם התלמידים : נערך דיון בכיתה על נושא זיהום סביבתי
- מחוון – הצגתי אותו ברשומה הקודמת
דו"ח התקדמות בסימנריון.
לחלק מההערות שלך התייחסתי ברשומה הקודמת כמו :
- דיאלוג עם התלמידים : נערך דיון בכיתה על נושא זיהום סביבתי
- מחוון – הצגתי אותו ברשומה הקודמת
ולהערות האחרות :
ההתלבטויות שהיו לי לגבי ההנחיות למשימה הם : האם להסביר שלב אחד לתת לתלמידים לעבוד ואחר כך לעבור לשלב השני וכן הלאה, אך זנחתי רעיון זה כיון שרציתי שקודם התלמידים יראו את כל המשימה בשלמותה , ידעו מה נדרש מהם ואחר כך יתחילו בעבודה.
תחילה נערך דיון כפי שכתבתי ברשומה הקודמת לאחר מכן הצגתי את הדף הראשי של המשימה כדי שהתלמידים יכירו אותה הראיתי לתלמידים את מרכיבי המשימה השונים.
כל תלמיד צריך היה לבחור לו נושא ולחקור עליו, חלק מהתלמידים העדיפו לעבוד בזוגות בתהליך החקר , אפשרתי לתלמידים שהיו מעוניינים לעבוד בזוגות לעבוד יחד כיון שזו הפעם הראשונה שתלמידים מתנסים במשימה מתוקשבת וחשבתי שתלמידים שביקשו לעבוד בזוגות יהיה להם יותר בטחון.
את החלק הראשון של המשימה התלמידים עשו בכיתה. בשלב מאוחר יותר כאשר יתחיל תהליך החקר הם יעשו את העבודה גם בבית , כרגע המשימה שנתנה לתלמידים היא לבחור נושא לחקר מתוך הנושאים המופיעים במשימה ולנמק את בחירתם.
כרגע התלמידים בתחילת תהליך החקר לכן להרבה מההיערות שהערת אין לי כרגע תשובה.
בשבוע האחרון התלמידים לא התקדמו במשימה מאחר והיו בטיול שנתי וכן היה אירוע בית-ספרי ותלמידים היו בחזרות.
יש לי חשש שרק חלק קטן מהתלמידים אם בכלל יצליח לסייםאת המשימה מאחר ומדובר בתלמידים בכיתה ו' והחלו חזרות למסיבת סיום. לקח לי כ-6 שיעורים עד שהגעתי לשלב בו תלמידים רק בוחרים נושא(פרטתי ברשומה הקודמת).
ההתלבטויות שהיו לי לגבי ההנחיות למשימה הם : האם להסביר שלב אחד לתת לתלמידים לעבוד ואחר כך לעבור לשלב השני וכן הלאה, אך זנחתי רעיון זה כיון שרציתי שקודם התלמידים יראו את כל המשימה בשלמותה , ידעו מה נדרש מהם ואחר כך יתחילו בעבודה.
תחילה נערך דיון כפי שכתבתי ברשומה הקודמת לאחר מכן הצגתי את הדף הראשי של המשימה כדי שהתלמידים יכירו אותה הראיתי לתלמידים את מרכיבי המשימה השונים.
כל תלמיד צריך היה לבחור לו נושא ולחקור עליו, חלק מהתלמידים העדיפו לעבוד בזוגות בתהליך החקר , אפשרתי לתלמידים שהיו מעוניינים לעבוד בזוגות לעבוד יחד כיון שזו הפעם הראשונה שתלמידים מתנסים במשימה מתוקשבת וחשבתי שתלמידים שביקשו לעבוד בזוגות יהיה להם יותר בטחון.
את החלק הראשון של המשימה התלמידים עשו בכיתה. בשלב מאוחר יותר כאשר יתחיל תהליך החקר הם יעשו את העבודה גם בבית , כרגע המשימה שנתנה לתלמידים היא לבחור נושא לחקר מתוך הנושאים המופיעים במשימה ולנמק את בחירתם.
כרגע התלמידים בתחילת תהליך החקר לכן להרבה מההיערות שהערת אין לי כרגע תשובה.
בשבוע האחרון התלמידים לא התקדמו במשימה מאחר והיו בטיול שנתי וכן היה אירוע בית-ספרי ותלמידים היו בחזרות.
יש לי חשש שרק חלק קטן מהתלמידים אם בכלל יצליח לסייםאת המשימה מאחר ומדובר בתלמידים בכיתה ו' והחלו חזרות למסיבת סיום. לקח לי כ-6 שיעורים עד שהגעתי לשלב בו תלמידים רק בוחרים נושא(פרטתי ברשומה הקודמת).
תגובה 1:
עכשיו, העבודה שלך מתקדמת יפה. את מעלה התלבטויות שהם מהותיות להוראה באמצעות משימות מורכבות, כגון: באם לתת קודם תמונה שלמה של תהליך הלמידה או לחשוף את הנחיות התהליך בשלבים.גם השאלה האם לתת לתלמידים לעבוד בזוגות או להתעקש על עבודה של כל אחד בנפרד היא התלבטות מעניינת. גם החלוקה בין העבודה בכיתה לעבודה בבית יש לה משמעות פדגוגית שכדאי לתת עליה את הדעת. משך הזמן עד בחירת הנושא הואר סוגיה נוספת שכדאי קצת יותר להרחיב מבחינת התהליך, האם זה תוכנןן מלכתחילה כך או שזה התפתח ללא תכנון מוקדם? האם יש לכך חשיבות מהותית ללמידה או שזה קרה ללא נתינת דעתך על כך? מעניין מה בהוראה שלך הוא פרי מחשבה תחילה או מודעות ומה קורה כאילו מעצמו. עד כמה זה אמור לקבוע את איכות המשימה והשגת מטרותיה?
הייתי מעדיף שגם את תנסי לעלות שאלות ותהיות לגבי תהליך עבודתך ולא רק תגיבי לשאלות שאני מעלה. יש כאן הזדמנות להעצים את המודעות העצמית שלך והיכולת הרפלקטיבית.
רפי
הוסף רשומת תגובה